Hello there little doggy rat!!

 

Vi har sett människor ha dem i handväskor, vi har sett dem promeneras i hundparker. Vi har sett dem bäras i tunnelbanan och i trapphuset, vi har till och med sett Paris Hilton rasta dem. Jag pratar om Chihuahuan.

 

Chihuahua är en av världens minsta hundraser och är uppkallad efter den Mexikanska delstaten med samma namn. Det folk ofta glömmer är dock att Chihuahua är en framavlad råtta. Ett experiment som slog fel, ett misstag.

 

Rasen accepterades i USA på 1900-talet, och jag vill här att ni beaktar ordet accepterades.

Det är nämligen så att Chihuahuan inte alltid har varit tillåten. Varför? Det ska jag nu berätta.

 

Vid 1800- talets slutskede bestämde sig hunduppfödare att det var dags för en ny hundras. Man ville ha en hund som var livlig, glad, modig och stark och samtidigt pålitlig. Problemet var dock att man även ville att den skulle kunna vara så pass liten att den kunde vara med överallt. Och givetvis var det bara en tidsfråga innan en ung mexikansk uppfödare kom på en genialisk idé. Han korsade en Rottweiler med en Brunråtta. På så sätt kunde man få det bästa av båda världar, Chihuahuan var född!!

 

Det dröjde dock inte länge innan man insåg att något hade gått fruktansvärt fel. Man märkte snabbt att Chihuahuan var mer råtta än hund. Den blev en mix, en röra, ett levande bevis på att naturen har humor. Framförallt så hade den farligt låg intelligens, råtthunden trodde nämligen att den var en stor hund. Ser ni ironin? (jag ser den inte) Man brukar säga att Chihuahuan är en stor hund fångad i en liten hunds kropp, haha! Den är inte fångad i någon annans kropp, det är bara en råtta med en fruktansvärt liten hjärna. Misstagen slutar dock inte här. Det är nämligen så att Chihuahuans ögon är för stora för dess ögonhålor. Så rätt som det är ramlar de ut när den blir uppspelt, vilket den självklart blir av minsta lilla rörelse då den inte fattar ett skit (ber om ursäkt). Och som om allt det inte vore tillräckligt så används denna varelse som en accessoar nu för tiden. Ja ni har förstått rätt, det är en hund, en råtta och en dolce gabbana- väska i ett. Fan jag vill också ha en!!!!!

 

Så vart vill jag komma med detta ändlösa pladder om någonting som är så ”accepterat”. Jag säger, varför sluta med Chihuahuan? Jag vill ha en flygande hund som jag kan använda som en halsduk. Tänk er, en tax som har parat sig med en duva. Eller en människa som kör in sitt huvud i arslet!!

 

 

 //BOO


Kommentarer
Postat av: Steffe

Hahaha, så jävla klockrent!

2008-11-12 @ 20:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback